fredag 20. september 2013

Haustlys



Haustlyset – dei vakre strålane,
så annleis enn andre typar lys
- krystallisert og klart,
og på same tida várt –
Det er som det vil knuse
viss eg grip det for hardt,
skjørt og vakkert
og likevel skarpt
som knivar av tynnslipt glas

Eg fangar det opp,
let det fylle lungene, auga, sjela,
lenar meg mot det, dei tynne strålane
støttar meg
og held meg samtidig på avstand;
Du kan nyte strålane,
men trå forsiktig nær reflekspunkta,
trå forsiktig over haustkledd jord –
Det er dei siste, vaklevorne konstruksjonane
av sommar –

5 kommentarer:

  1. Very nice autumn nature photo. Thank you for your visit on my blog.
    Have a great weekend!
    Daniela

    SvarSlett
  2. Flotte høstfarger i bildet ditt!
    Vakre, poetiske ord om høstlyset, som er helt spesielt. :)
    Fortsatt god helg! Nyt høstens alle gleder!

    SvarSlett
  3. Nydeleg tolkning av hausten!

    God søndag for deg og dine :-)

    SvarSlett
  4. Høsten er en spesiell tid, synes jeg. Slutten på noe som har vært, og samtidig starten på noe nytt. Litt vemodig og allikevel litt godt. Jeg elsker høsten, det anderledes lyset og den skarpe luften....
    Vakkert dikt :)
    Anette

    SvarSlett