torsdag 8. august 2013

Et tankeløst valg



Jeg går gjennom blankskurte gater,
med sovende biler, gjenlåste dører,
en folketom del av byen – så tidlig på dag,
for sola har så vidt stått opp

Jeg prøver å tenke på – noe,
som leder min tanke bort, langt av sted
fra henne, som enda sitter ved havet og ser
på brenningers brus i mot berget

Jeg tenker, men vil ikke tenke,
min lengsel den favner for dypt, og for langt
Jeg tenker slett ikke på hennes øyne,
heller ikke på smilet, på kinnet, på hånden, på –

Hun vandret med svevende føtter,
over berg, gjennom skog, over eng,
tankene flyr, men jeg tenker ei på
da vi danset på stranda om natta

og lyttet til bølgene, fuglenes søvn,
så mørket som falt over bygda
Min tanke er slett ikke der hvor vi satt
og hun tok min hånd i sin

Jeg går gjennom blankskurte gater,
husker, ja, husker – hvor hennes solbrune hud
møtte min –
Men jeg tenker nok slett ikke på det

for hvorfor
ville jeg da
vandret her?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar